camillaochkaffe

Alla inlägg den 9 juni 2011

Av Camilla Augustsson - 9 juni 2011 06:00

Ska vi åka mot KSS. 

Allt som ska med är ner packat. 


Just nu är jag bara lite nervös hoppas det stannar där. 


Somna sent och har vaknat upp nån gång så är rätt trött. 



Så idag blir jag en GBP´are . :) Nice.


Har jag tur och mår bra är jag uppe på benen snabbt precis som förra gången. 

Och får komma hem i morgon eftermiddag. 


Har med mobilen ( man får tydligen använda det på sjukhuset nu ) Så skriver jag kanske några rader på FB när jag orkar. 


Är ju några som undrar vad det är jag gjort innan. 

Gjorde första delen på en Duodenal Switch alltså bara magsäcken. 

Var meningen att dom skulle in och korta tarmen nu men har ångrat mig och vill ha en GBP. 

Och kirrurgern tyckte att jag valde rätt på inskrivnings mötet så får hoppas på att han har rätt. 


Här under har ni lite fakta om ingreppet. Står inte så mycket men det viktigaste är med. 

Duodenal switch

 

Duodenal switch-metoden går ut på att både minska magsäcken och koppla bort en stor del av tunntarmen, så att ungefär en meter blir kvar. Tekniken liknar den gamla tarmshunten, men har inte dess bieffekter. Bara ett fåtal sjukhus utför operationen. Duodenal switch används på patienter med extrem fetma (över BMI 50). Svensk kirurgisk förening tror inte att gastric bypass är tillräckligt effektiv för dessa patienter och dessutom att viktresultatet på lång sikt kan vara bättre med DS.

Komplikationer [redigera]

Risken för komplikationer är större med duodenal switch. Lungorna kan påverkas i samband med operationen och det kan börja läcka i skarvarna där kirurgerna sytt. Det är dessutom vanligare att man drabbas av näringsbrist. Samtidigt är viktminskningen större, ca 65–70 procent av övervikten försvinner. Jämfört med andra metoder ger duodenal switch också ett mer varaktigt resultat. Fler håller fortfarande vikten efter tio år.

Externa länkar [redigera]

  • Svensk kirurgisk förening [1]
Och här har ni en liten animerad film eller va det heter. 
Men som sagt bara magsäcken som är minskad just nu därför kan jag göra om det till en GBP. :) 
Hoppas ni får en underbar dag. 
Nu ska jag "plocka ihop mig själv" och börja röra mig ut mot bilen. 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Vikten

Skolan


Ovido - Quiz & Flashcards